Vakdocent voor de klas

26 november 2024

In opdracht van Kenniscentrum Cultuuronderwijs Rotterdam (KCR) interviewde ik verschillende scholen en vakdocenten om andere scholen te inspireren hoe ze Slim Organiseren met cultuuronderwijs kunnen inzetten binnen het schoolteam. Dit project richt zich op het verlagen van de werkdruk in het primair onderwijs terwijl vakdocenten tegelijk waardevolle vakkennis de school in brengen.

Lees de interviews hier:

+ Vakdocent voor de klas: Agnesschool
+ Vakdocent voor de klas: LevelUp Compact
+ Vakdocent voor de klas: Park16hoven

De lessen sluiten aan op wat de leerlingen in de klas leren. Zo leren ze in de vaklessen nieuwe woorden als garde en vergiet. Of leerlingen komen meer te weten over een groente, zoals courgette. “Ik probeer in mijn lessen ook aan te sluiten op de actualiteit. In de herfst maken we bijvoorbeeld paddenstoelenrisotto of pittige pompoensoep en bij de coronation hebben we scones gemaakt. Burgerschap is een belangrijk onderdeel van de les en zo sluiten we meteen aan op de SLO kerndoelen. Ik leer de kinderen ook tafelmanieren. Wachten met eten tot iedereen zit en een bordje heeft, niet boeren, maar ook – heel belangrijk – respect hebben voor elkaar en het eten. Je mag iets niet lekker vinden, dat is geen probleem. Maar dat zeggen we wel netjes en met respect.”

Lisette (Struinkunst) schrijft over creativiteit, educatie, cultuur, zingeving, groen en duurzaamheid. Wil je ook samenwerken? Kijk bij samenwerken of neem contact op.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte: 1 MB Dit kun je uploaden: afbeelding. Bestand hier neerzetten

Like
Close
Close