Review: The Artist’s Way

8 juli 2020

The Artist’s Way is een methode om in twaalf weken een creatieve blokkade uit de weg te ruimen. Zit je in een creatieve dip of vind je het moeilijk om ruimte te maken voor meer creativiteit in je leven? Dan zou dit boek van Julia Cameron zomaar eens jouw boek kunnen zijn. Zelf was ik er in eerste instantie niet wild enthousiast over, maar nu – jaren later – moet ik bekennen dat ik tot op de dag van vandaag nog regelmatig met dit boek werk.

Ik kocht het boek vijf jaar geleden en dit is wat ik toen in een recensie schreef:

“Ik weet het niet met dit boek. Ergens is het heel goed – als je de schrijfopdrachten en hoofdstukken volgt kom je echt tot inzichten. Maar de schrijfster slaat je om de oren met het woordje ‘god’. Ook al legt ze in het begin uit dat je hier je eigen invulling aan mag geven, het ging me toch tegenstaan. De stof is bovendien best taai. Alles wordt geïllustreerd met vele voorbeelden en voor mijn gevoel kan het allemaal veel korter en bondiger.”

Het gekke is dat ik het door de jaren heen steeds meer ben gaan waarderen. Ik doe tot op de dag van vandaag regelmatig de morning pages en ik plan nog steeds bijna wekelijks een artist date. En soms, als ik vastloop op een bepaald vlak of me onzeker voel over mijn creatieve pad, sla ik er nog eens het betreffende hoofdstuk op na en doe ik enkele schrijfopdrachten. Het boek staat standaard op mijn e-reader en is het een beetje een vast onderdeel van mijn creatieve routine geworden, omdat ik het toch elke keer weer bij pak. Vreemd toch? Dat ik pas jaren later de kracht van dit boek ontdek…

De filosofie van Julia Cameron

Net als ik is Julia Cameron ervan overtuigd dat elk mens creatief is en dat creativiteit niet zit in perfect kunnen tekenen of schilderen. Creativiteit gaat juist over experimenteren, plezier hebben en in flow genieten van wat je doet of maakt. Dat kan ook door middel van muziek, koken, schrijven, filmen, fotograferen of zandkastelen bouwen. Julia vergelijkt creativiteit met een klein kind; om te groeien en zich te ontwikkelen moet het gevoed en beschermd worden in een veilige omgeving, het is kwetsbaar voor de mening of zelfs de hoon van anderen, en het kruipt in zijn schulp als het niet de nodige bescherming en uitdaging krijgt. Een andere bouwsteen van Julia’s filosofie is dat je creativiteit een gift van god is (of het goddelijke – dat mag je zelf invullen) en dat je het aan god verplicht bent gehoor te geven aan je gave.

12 weken, elke dag een hoofdstuk

Dit boek lees je niet in een keer van a tot z uit. De hoofdstukken beslaan 12 weken. Elke week lees je een hoofdstuk, telkens met een specifiek thema. Elk hoofdstuk sluit je af met een aantal schrijfopdrachten en/of affirmaties. Daarnaast doe je dagelijks de morning pages en wekelijks een artist date (een klein creatief avontuur, helemaal voor jou alleen).

Een affirmatie is een positieve gedachte die je blijft herhalen. Op die manier programmeer je je hersenen om het te gaan geloven en zul je je positiever voelen over dat deel van jezelf.

Gedurende deze 12 weken krijg je steeds meer inzicht in jouw creativiteit; je dromen, je wensen, je angsten en je mogelijkheden. Tijdens het schrijven ontdek je hoe je angsten kunt ombuigen en hoe je dromen ruimte kunt geven. Opdrachten die je tegenkomt zijn bijvoorbeeld: ‘omschrijf een alternatief leven, waarin je een heel ander beroep hebt gekozen’ of ‘maak een monster wall of fame van mensen die je een slecht gevoel over jezelf hebben gegeven’. Met behulp van deze schrijfopdrachten ontdek je ontzettend veel over jezelf. Zo kon ik na het lezen van het boek precies duiden welke mensen mij geholpen hebben op mijn creatieve pad en welke mensen me hebben tegengewerkt. Ook kwam ik erachter wat ik nodig heb om creatief te zijn en wat ik moet mijden.

buiten tekenen schetsboek schetsen

De ‘Morning pages’

De morning pages vormen de kern van de methode. Zo werkt het in het kort:

Schrijf elke ochtend, liefst direct na het wakker worden, drie bladzijden in een schrift vol met wat je bezighoudt. Als je denkt ‘ik weet niks te schrijven’, dan schrijf je ‘ik weet niks te schrijven’. Al moet je dat tien keer opschrijven, dan is dat maar zo. Schrijf door tot je drie pagina’s vol hebt. Na een tijdje gaan je gedachten stromen. Op sommige dagen lijkt deze oefening misschien zinloos, maar vaker krijg je nuttige inzichten. Je schrijft over je wensen, je dromen en over wat je tegenhoudt. Daarmee zal ook langzaamaan je gedrag veranderen, omdat het zorgt voor focus op wat je echt wilt. In plaats van weer de hele dag op je telefoon of op je laptop werken (mijn valkuil), trek je je wandelschoenen aan en ga je naar buiten of pak je je schildersspullen en ga je creatief aan de slag. En dat is precies het doel van The morning pages! In het boek gaat Julia uitgebreider in op de werking en ze reikt nog meer varianten van deze schrijfoefening aan.

Je bewaart deze schrijfsels trouwens niet. In het begin schreef ik in een Leuchtturm notitieboek, maar omdat ik dat zonde vond van het papier en het geld, gebruik ik dit uitwisbare notitieboekje van Moyu*.

Schrijven is mediteren met je ogen open

Voor mij is deze oefening een soort meditatie. Zodra ik ga schrijven, belanden al mijn piekergedachten op het papier. Op die manier kan ik ze met nieuwe ogen bekijken en loslaten. Zo vind ik antwoorden op vragen en de focus om te werken aan wat ik echt wil.

Een aanrader?

Achteraf gezien heeft dit boek mij meer gebracht dan dat ik in eerste instantie dacht. Op het moment dat ik het boek las en gebruikte, zat ik niet echt in een creatieve dip dus dat kan mijn mening beïnvloed hebben. En de veranderingen waren misschien zo subtiel dat ik ze niet heb opgemerkt.

Ik denk dat dit boek een aanrader is voor iedereen die vastloopt of een (creatief) duwtje in de rug kan gebruiken. Als je houdt van schrijven of een dagboek bijhouden, zal dit boek je veel inzichten geven. De morning pages vind ik voor iedereen nuttig; niet alleen op het gebied van creativiteit. Ze helpen ook om grip te krijgen op je agenda/planning en bij het stellen van doelen. Maar alleen voor de morning pages hoef je het boek natuurlijk niet te kopen 😉 Dat is gewoon een kwestie van pen en papier pakken en beginnen…

The Artist’s Way lezen?

Steun Struinkunst en de boekhandel. Koop The Artist’s Way* bij Libris (of bij Bol.com*).