Techniek als peiler in het onderwijs

In opdracht van Buzz010

In opdracht van Buzz010 interviewde ik Bea Doornbos van basisschool Müllerpier over hoe zij techniek als pijler integreren in hun curriculum, een artikel in het kader van techniekexcursies en mogelijkheden voor loopbaanontwikkeling in Rotterdam.

20 februari 2024

Het originele artikel inclusief alle links en foto’s lees je op www.buzz010.nl

Techniek als pijler in het curriculum, op basisschool Müllerpier doen ze dat met jaarlijkse techniekweken en techniek in de klas. Buzz010 ging in gesprek met Bea Doornbos, een van de evenementenplanners van basisschool Müllerpier.

Waarom techniek als pijler?

“Techniek is zo veelzijdig en breed, daarom zijn er talloze mogelijkheden om thema’s uit te diepen”, vertelt Bea enthousiast. “Voor leerlingen is techniek bij uitstek een manier om alle soorten talenten aan bod te laten komen, want binnen de techniek is er voor elk kind wel een onderdeel dat ze goed kunnen. Een leerling die goed kan tekenen, kan zijn/haar ei kwijt in het maken van een bouwtekening. Een leerling die makkelijk praat, kan het ontwerp presenteren. Zo vullen ze elkaar aan en versterken ze elkaars talenten.”

Jaarlijkse techniekweken 

Elk jaar, in het voorjaar, organiseert Basisschool Müllerpier techniekweken met een ander thema. Hein van den Bemt, van Ik in 010*, ondersteunt bij de organisatie. Na het bepalen van het schoolbrede thema – in 2024 is dat ‘uitvinden en uitvinders’ – maken de leerlingen met elkaar een woordweb. Met dit woordweb stelt Hein een programma met excursies en gastlessen samen. Waar Hein gedurende het jaar regelmatig met een tip of idee voor excursies komt, schuift hij bij de organisatie van de techniekenweken bij ieder overleg aan. Zo is hij hét aanspreekpunt tussen school en de excursielocaties.

“In het kader van onderzoekend en ontwerpend leren, bedenken leerlingen zelf een onderzoeksvraag dat ze koppelen aan het schoolbrede thema.”

Voorheen duurden de techniekweken 2 weken, veel te kort voor het ambitieuze programma. “Het was echt proppen”, zegt Bea. “Nu de techniekweken 6 weken duren, is het behapbaar voor leerkrachten.” Tijdens de techniekweken doen alle groepen minimaal één excursie. “Het is belangrijk om leerkrachten te betrekken dus vragen we ze vooraf of ze een excursie zien zitten en of het programma veelzijdig genoeg is.” Ook belangrijk; leerlingen moeten niet de hele dag weg zijn. “Als groep 5 in de ochtend gaat zwemmen, wil je niet dat ze in de middag ook nog op excursie gaan. We verweven de excursies dus in het schoolprogramma, zodat het niet overlapt met zwemles, gymtijden of de kunstlessen.”

Raketlancering vanaf het schoolplein 

“Wat erg leuk is, is dat we de techniekweken altijd gezamenlijk openen op het schoolplein. Alle leerlingen en leerkrachten zijn erbij aanwezig en de ouders staan op het plein. Een paar jaar geleden hadden we een robot die een Gangnam style dansje deed en we hebben een keer een raket omhoog laten gaan vanaf het schoolplein. Zo is iedereen in één keer betrokken en de ouders vinden het geweldig om te zien.”

Evenementenplanners

Om de techniekweken, en alle andere thema activiteiten, te realiseren werken twee leerkrachten ongeveer één dag per week als evenementenplanner. “Voor onze collega’s is dat heel fijn. Voorheen zat elke leerkracht in een werkgroep. Nu regelen wij alles, van het draaiboek tot de bestellingen en van de excursies tot het vervoer. Dat scheelt de groepsleerkrachten tijd.”

Om alles soepel te laten verlopen werken Bea en haar collega met draaiboeken. “Dat helpt echt bij een goede organisatie. Als je in de eerste periode van het jaar goede draaiboeken maakt, is dat fijn voor je collega’s. Ze krijgen alles aangereikt en weten precies wat er gaat komen. We houden altijd een korte bijeenkomst met uitleg, zodat iedereen op hetzelfde moment dezelfde informatie krijgt.”

Ouders betrekken 

Ook ouders helpen mee. “Elke klassenouder is ook lid van de ouderraad en zij worden weer gekoppeld aan een werkgroep. Twee ouders zijn betrokken bij de techniekweken, op die manier kunnen we gebruikmaken van het netwerk van de ouders. Zo zijn we eens via een ouder op bezoek geweest bij de Floating Farm*.”

Gastlessen van ouders

Ouders worden ook gevraagd om gastlessen over hun beroep in de techniek te geven. Zo nam een vader, architect van beroep, in het kader van het thema ‘gebouwen’ een maquette mee voor de kleuters. Bij de hogere groepen keek hij samen met de leerlingen naar bouwtekeningen. “We vragen de ouders of ze hun verhaal ook in de andere groepen willen vertellen. Soms vinden ze dat spannend, dus wij helpen ze. We geven ze praktische tips, bijvoorbeeld hoe ze een presentatie kort en bondig kunnen houden, hoe ze leerlingen kunnen betrekken en hoe ze materialen kunnen inzetten. Die hulp trekt ouders vaak over de streep.”

Robots in de klas 

De aandacht voor techniek beperkt zich niet tot de techniekweken. In de klas staan techniektorens*, robots en constructiematerialen* tot de beschikking. Dit materiaal is per thema afgestemd op de onder-, midden- en bovenbouw. Kleuters beginnen bijvoorbeeld bij zinken en drijven en de moeilijkheid loopt op in de hogere bouwen. De school koopt ook ontdekdozen* in. Dat zijn dozen met uitdagende opdrachten voor alle niveaus. “Het handige is dat de ontdekdozen helemaal kant en klaar zijn, inclusief uitleg en al het materiaal.”

Op excursie met Buzz010 

Voor het excursievervoer maakt Basisschool Müllerpier dankbaar gebruik van Buzz010. “Voorheen gingen we met het openbaar vervoer. Moet je je eens voorstellen, met 30 kleuters in de metro naar het Belasting- en douanemuseum*. Dat is niet te doen. Je bent ze binnen no time kwijt en andere passagiers worden boos, want alle stoelen zijn bezet. Als de excursie niet op loop-of fietsafstand is, gaan we dus altijd met Buzz010 op excursie.”

Ook techniek in jouw curriculum integreren? 

Basisschool Müllerpier kan het alle scholen aanraden! “Techniek is zo’n leuk en breed thema en je kan er zo veel mee”, zegt Bea. “Je kunt techniek ook goed integreren met andere vakken. Zo hebben we eens het thema ‘bruggen’ gehad. We hebben het dan niet alleen over de vraag ‘Hoe bouw je een brug’, we maken ook uitstapjes naar andere vakken. In het kader van filosofie dachten leerlingen na over de vraag ‘Waarom zijn er eigenlijk bruggen?’ en filosofeerden ze over het woord ‘overbruggen’. En in het kader van de kunstlessen bezochten ze het Fotomuseum* waar ze de opdracht kregen onderdelen van bruggen te fotograferen en die met elkaar te bespreken.” 

“Ga gewoon aan de slag met techniek! Je kan er zo veel mee en het is voor alle niveaus; van kleuters tot en met groep 8. En je hoeft niet slim te zijn om ermee aan de slag te gaan. Elke leerling heeft wel een talent dat met techniek naar voren komt.”

Lisette (Struinkunst) schrijft over creativiteit, educatie, cultuur, zingeving, groen en duurzaamheid. Zoek je een creatieve contentmaker of wil je op een andere manier samenwerken met Struinkunst? Kijk bij samenwerken of neem contact op.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte: 1 MB. Dit kun je uploaden: afbeelding. Bestand hier neerzetten

Like
Close
Close