Leer, via stap-voor-stap instructies, traditionele onderwerpen als stillevens, bloemen en landschap te schilderen in een nieuwe losse en luchtige stijl. Werk met acryl en olieverf om op een expressieve manier je emoties en passies vorm te geven. Gebruik technieken als negatief schilderen en intuïtief schilderen. Omarm een nieuwe kleurrijke en persoonlijke expressieve stijl.
Verfrissend begin
In tegenstelling tot de meeste schilderboeken start dit boek niet met uitleg over verschillende papiersoorten, penselen en verf. Als je meerdere schilderboeken bezit, is dat op een gegeven moment gewoon overbodig. Verfrissend dus, dat de schrijfster meteen begint met wat haar inspireert en met ‘slechts’ een korte lijst van gebruikte materialen.
Inspiratie en moodboard
In de eerste hoofdstukken vertelt de schrijfster, Annie, vooral over inspiratie – waar haal je het vandaan, hoe werk je met een moodboard, hoe ontwikkel je een eigen stijl en hoe bereid je nieuwe schilderijen voor met behulp van een schetsboek. Annie hamert vooral op het feit dat goed schilderen niet vanzelf gaat; je moet veel oefenen, veel fouten maken en vooral je eigen weg vinden. Termen als ‘volg je hart’, ‘oefen veel’ en ‘je stijl ontwikkelen doe je niet door anderen te kopiëren, maar door lang en hard werken’ komen regelmatig terug. Een visie waar ik vierkant achtersta.
Leren schilderen
Het tweede hoofdstuk gaat kort in op een aantal basisprincipes van compositie, kleur, toonwaarde en ontwerp. Het hoofdstuk gaat niet heel erg de diepte in, maar geeft een aantal praktische tips en oefeningen. Ben je beginner dan is dit een prima startpunt om – zonder geïntimideerd te raken door alle theorie – direct aan de slag te kunnen. Wil je diepgaandere informatie over deze onderwerpen, dan raad ik je het boek ‘Daily paintings*‘ van Carol Marine aan (lees de review die ik over dit boek schreef).
Mixed media technieken
In hoofdstuk 3 t/m 5 (Mixed-Media / Floral still-life / Expressive landscapes) leert Annie je een aantal technieken zoals onderschilderingen maken, collage, stempelen en sjabloneren, werken met de Gelli Plate (lees ook mijn review over de Gelli Plate), negatief schilderen, textuur aanbrengen en glaceren. Na elk hoofdstuk volgen een paar stap-voor-stap instructies waarin je de technieken toepast. Nu hou ik helemaal niet zo van stap-voor-stap instructies, maar de instructies in dit boek laten gelukkig veel ruimte voor je eigen creativiteit. Daarnaast vind je in deze hoofdstukken veel handige tips en praktijkvoorbeelden.
Hoe weet je of je schilderij af is?
Het boek eindigt met een aantal nuttige tips in ‘Critiquing your own work’ waarmee je kunt beoordelen of een schilderij goed/klaar is. Erg handig, want dit is vaak best lastig.
Conclusie
Als je teken-en schilderervaring hebt, zijn de meeste technieken in dit boek je wel bekend. De meerwaarde zit vooral in Annie’s schilderstijl en de manier waarop ze bekende technieken toepast (haar uitleg over negatief schilderen vind ik bijvoorbeeld heel goed). Haar stijl is los en verfrissend en inspireert mij inderdaad – zoals het boek beloofd – om expressiever te schilderen. Zodra ik het boek doorblader, krijg ik zin om te schilderen en om bepaalde technieken (opnieuw) uit te proberen.
Als Annies werk je aanspreekt zit je eigenlijk gewoon goed met dit boek. Voor beginners is het een prima startpunt. Voor meer ervaren schilders is het een inspiratieboek dat je een kijkje geeft in hoe Annie haar schilderijen opbouwt. Haar toegankelijke en praktische benadering van de theorie zorgt ervoor dat je het boek als toegankelijke ‘opfriscursus’ voor bekende technieken kunt gebruiken.
Duidelijke review over een inspirerend boek. Leuk om te zien door wie jij je laat inspireren. Deze kunstenares heeft duidelijk een eigen stijl. Mooi, maar jouw stijl spreekt me meer aan.
Groetjes, Margaret