Een schetsboek kiezen

2.8K
Deel 3

In de serie Start je art journal help ik je op weg om te beginnen met een schetsboek of art journal. In dit artikel help ik je bij het kiezen van een schetsboek.

Een van de leukste en tegelijk moeilijkste dingen is het kopen van een schetsboek. Er zijn er zo ontzettend veel. Ga je voor het mooie kaftje of kies je voor het beste papier? Moet je schetsboek groot of juist klein zijn? Ik help je in dit artikel graag op weg en onderaan dit artikel vind je een reviews van al mijn schetsboeken.

Inhoud:

1. Wat ga je doen? – Het soort schetsboek
2. Waar ga je journalen? – Het juiste formaat
3. Welke materialen gebruik je? – Het papier
4. Hoeveel wil je uitgeven? – De prijs
5. Korte reviews van mijn schetsboeken

1: Wat ga je doen? – Het soort schetsboek

Kleine, fijne tekeningen

Als je gedetailleerde tekeningen, zoals natuurtekeningen of botanische tekeningen, maakt, kun je prima uit de voeten met een wat kleiner schetsboek. Een heel klein schetsboek heeft wel als nadeel dat je niet met je hand op het papier kunt steunen, dus experimenteer welk formaat voor jou het beste werkt.

Je moet precies kunnen werken, dus een schetsboek dat goed (plat) blijft liggen is fijn. Een ringband kan voor jou onhandig zijn, omdat het in de weg zit van je hand. Wil je toch een ringband? Dan kun je (als je rechts bent) alleen op de rechter bladzijde werken of op de linker bladzijde lossere schetsen maken.

Expressief tekenen en schilderen

Als je expressief werkt, kun je beter een groter formaat kiezen, zodat er ruimte is voor jouw grootse potlood-en penseelstreken. Denk aan een A5, A4 of zelfs A3. Dat betekent niet dat je niet in een klein schetsboek kunt werken. In tegendeel; jij steunt waarschijnlijk niet met je hand op het papier, dus in een A6 of A7 kun jij ook prima uit de voeten met een snelle tekening per pagina.

Overweeg een ringband of genaaide binding – het schetsboek moet in elk geval plat kunnen liggen, zodat je het schetsboek niet open hoeft te houden en je je handen vrij hebt om expressief te werken.

Dagboek

In dit geval wil je (ook) schrijven in je schetsboek. Lijntjes zijn misschien een voor de hand liggende keuze, maar je kunt ook denken aan stipjes. Die helpen om recht te schrijven, terwijl ze bij het tekenen visueel niet in de weg zitten. Zelf schrijf ik prima op blanco schetspapier; ik vind het niet erg als mijn schrijfsels scheef zijn en soms teken ik met potlood (hulp)lijnen. Bij dun doorschijnend papier, zoals een Moleskine classic, kun je een sjabloonblaadje met lijntjes achter het papier schuiven, zodat je recht kunt schrijven.

Mijn schetsboek moet stijlvol zijn

Wonderlijk maar waar; de meeste schetsboeken met goed papier hebben een saaie kaft. Wil je toch een mooie kaft dan kun je of zelf een kaft maken of accepteer dat het papier misschien iets minder goed van kwaliteit is. Bij potlood en fineliner is dat meestal geen probleem. Bij verf of inkt kan het papier gaan bobbelen of de tekeningen drukken door op de achterzijde. Als je voor een art journal gaat is dat trouwens hartstikke ‘done’.

Travel journal

In een reisdagboek ga je vermoedelijk tekenen, schrijven en (foto’s) plakken. Dan is het handig als jouw schetsboek stevig is, want door de ingeplakte foto’s en knipsels komt er wat druk op de binding te staan waardoor die kan loslaten.

De midori stijl schetsboeken, met kleine katernen met nietjes in een mapje, zijn bijzonder leuk omdat je de losse boekjes zo in je achterzak of rugzak steekt . Verder moet een travel journal vaak compact zijn, dus een A6 formaat is een veel gebruikt formaat.
Zelf maken? Hier laat ik zien hoe je zelf zo’n hoesje maakt.

A4, A5, A6… Hoe groot is dat eigenlijk?

Een standaard vel printerpapier is A4 (21×29,7 cm). Vouw je printerpapier 1x dubbel, dan is het een A5 formaat. Vouw je dit nog een keer dubbel, dan heb je A6. A3 is net zo groot als 2 vellen printerpapier naast elkaar.

2: Waar ga je schetsen? – Het juiste formaat

“Als ik maar één schetsboek zou mogen kopen, koos ik een A5 formaat. Groot genoeg om lekker in te kunnen werken en past nog prima in een tas.”

Een stapel A6 en A5 formaat schetsboeken (en, tweede van boven, mijn Paper Republic hoesje)

Dagelijks en onderweg schetsen

Kleine schetsboeken zijn perfect voor dagelijks gebruik. Je schetsboek moet dan zo klein zijn dat hij in je tas past – anders blijft ie gegarandeerd in de la liggen. Zelf vind ik A6 een fijn formaat. Misschien heb jij altijd een grote tas mee en dan past A5 ook prima.

Buiten tekenen of urban sketchen

Voor natuurtekenen of urban sketching gebruik ik het liefst een A5 formaat. Groot genoeg om lekker in te werken en tegelijk niet al te opvallend, dus zal het minder de aandacht van voorbijgangers trekken. Vind je die aandacht geen probleem? Dan is een groter schetsboek natuurlijk ook prima.

Thuis tekenen of schilderen

Als je thuis tekent of schildert maakt het formaat natuurlijk niet meer uit. Bedenk wel dat een groot schetsboek ook ‘intimiderend’ kan zijn (een groter wit vlak). Dat kun je oplossen door te werken met thumbnail (kleine) schetsjes – hier lees je wat thumbnails zijn.

3: Welke materialen gebruik je? – Het papier

Potlood

Potlood is het meest vergeeflijke materiaal. Bijna elk papier, ook dun papier, is geschikt. Let er alleen op dat het papier niet te glad is. Alle hieronder besproken schetsboeken zijn geschikt voor potlood. Alleen met de Talens Art Creation had ik minder goede ervaring; het potlood blijft op dat papier afgeven.

Fineliner of pen

Bij fineliners kunnen de lijnen doorschemeren op de achterzijde van het papier (dat heet ghosting). Kies liever papier met een dikte van 100 grams of meer. In de regel kun je zeggen; hoe fijner de punt van de fineliner, hoe dunner het papier kan zijn. Ik heb bijvoorbeeld goede ervaring met een 0.005 (de dunste punt) in een Moleskine classic (eigenlijk niet zulk goed papier voor pen en inkt).

Stift en (vulpen) inkt

Bij deze materialen heb je nog meer kans op ghosting (zie bij fineliner en pen). Vaak duurt het ook wat langer voor de inkt droogt. Kies dus liever voor dikker papier, vanaf 100 grams. Er bestaat papier dat bijzonder geschikt is voor vulpen; de boekjes van Rhodia schijnen erg goed te zijn. Zelf heb ik met stift, zelfs met Copics, erg goede resultaten met de Stillman & Birn Epsilon.

Aquarelverf

Kies voor aquarelverf iets dikker papier, vanaf 120 of 140 grams. Het papier moet veel water kunnen hebben zonder dat het kromtrekt of scheurt (tenzij je dat niet erg vindt natuurlijk). Je kunt papier kiezen dat speciaal geschikt is voor aquarel of mixed media. Dit papier heeft een fijne structuur en neemt het water goed op. Toch heb ik ook prima ervaringen met het papier van bijvoorbeeld Seawhite of Brighton chunky.

Acrylverf

Ook bij acrylverf kies je vaak voor wat dikker (mixed media) papier, vanaf 140 grams. Omdat je bij acryl geen water nodig hebt, kun je wel experimenteren met andere soorten schetsboeken. Ik had in mijn Talens Art Creation opvallend goede resultaten met acrylverf.

Collage

Plak je collages, knipsels en/of gestruinde materialen in je schetsboek, dan wordt jouw schetsboek na verloop van tijd steeds dikker. In dat geval is het belangrijk dat de binding stevig is, zodat het schetsboek niet uit elkaar valt. Met alle onderstaande schetsboeken heb ik tot nu toe goede ervaringen, behalve met de Talens Art Creation. Die valt bij intensief gebruik uit elkaar. Voor collage is het fijn als het papier iets dikker is, vanaf 120 gram, maar ondanks het dunne papier is ook de Moleskine classic erg goed voor collage.

4: Hoeveel wil je uitgeven? – De prijs

Het is niet nodig om meteen een heel duur schetsboek aan te schaffen. Sterker nog; mijn ervaring is dat duurdere journals mij juist tegenhouden om los te gaan, want dan vind ik het zonde om zo’n duur boekje te ‘verprutsen’. Heb jij dit ook? Kies dan liever een goedkoop tot gemiddeld geprijsd schetsboek. Ook een idee: kies een duurder schetsboek in een kleine (goedkopere) maat. Prijs zegt trouwens niet alles, want de relatief goedkope schetsboeken van Seawhite en Hahnemuhle vind ik heel goed. Zie ook het overzicht hieronder.


Reviews van mijn schetsboeken

Door de jaren heen heb ik al heel wat schetsboeken geprobeerd. Hieronder lees je per schetsboek een korte review. De schetsboeken met een ★ zijn mijn persoonlijke favorieten.

Snel naar:

+ Talens Art Creation
+ Moleskine
+ Hahnemuhle
+ Seawhite of Brighton
+ Stillman & Birn


Talens Art Creation

De schetsboeken van Talens Art Creation zijn helaas niet opgewassen tegen mijn intensieve mixed media gebruik. Ik heb een A6 en een vierkante (zo’n lief formaat!) en van beiden raken de bladzijden los. Dit komt doordat ik ze in mijn tas gooi, veel doorblader en er dingen inplak (waardoor ze dikker worden). Ik heb ook een A5 die ik alleen in mijn atelier voor schetsen gebruik en dat gaat prima. Als je alleen tekent met potlood of fineliners en voorzichtig bent met je schetsboek, is het een prima keuze. Het papier is namelijk best fijn, de formaten en kleuren zijn leuk en de prijs is klein.

+ Formaten: A4, A5, A6 (let op: iets kleiner dan A6, zelfde maat als Moleskine) en vierkant.
+ Kaft: Blijft netjes, ook bij intensief gebruik. Persoonlijk vind ik het materiaal iets minder mooi dan Moleskine. Verkrijgbaar in verschillende kleuren.
+ Papier: Stevig en niet te glad.
+ Geschikt voor: Fineliner, inkt en stiften. Op zich geschikt voor potlood, maar het geeft wel wat af.
+ Een beetje geschikt voor: acrylverf
+ Niet zo geschikt voor: aquarelverf (het kan wel, maar de kleuren blijven niet helder) en collage (de bladzijden raken los door intensief gebruik).
+ Binding: Niet zo goed, bij intensief gebruik gaat het schetsboekje stuk.
+ Extra’s: Elastiek, bladwijzer en vakje achterin.

Te koop bij: Bol.com*


Molesekine

De schetsboeken van Moleskine zijn een gevalletje ‘love it or hate it’. Er is een grote community van liefhebbers, terwijl het papier helemaal niet het beste papier is. Hahnemuhle en Stillman & Birn hebben bijvoorbeeld veel beter papier. En toch… er is iets aan het gevoel van een Moleskine in je handen. Dit iconische boekje is gewoon mooi gemaakt; de kaft voelt fijn, de binding is netjes en stevig, de schetsboeken kunnen helemaal plat open liggen, openvouwen en bladeren voelt soepel, er zit een lintje in en een elastiekje om de kaft. Tja, ik ben fan! En dan vergeef ik ze maar gewoon dat het papier misschien niet het allerbeste is.

Moleskine Classic ★

Als dagelijks schetsboekje (voor in mijn tas) gebruik ik het liefst een Moleskine Classic blanco of dotted pocket (iets kleiner dan A6) in combinatie met een potlood of fineliner + collage. De kwaliteit is, ondanks het dunne papier, heel mooi en deze maat past in mijn leren Paper Republic hoesje.

+ Formaten: Extra large (ongeveer A4), Large (ongeveer A5), Pocket (iets kleiner dan A6)
+ Kaft: Mooie kwaliteit, blijft netjes ook bij intensief gebruik en verkrijgbaar in verschillende kleuren.
+ Papier: vrij dun. Ik vind het papier een fijne structuur hebben.
+ Geschikt voor: potlood, fineliner (schemert bij dikke fineliners door, ‘ghosting’ genoemd) en collage
+ Niet geschikt voor: inkt, vulpen, verf.
+ Binding: Stevig gebonden, pagina’s raken niet los.
+ Extra’s: Elastiek, bladwijzer en vakje achterin.

Te koop bij: Bol.com*

Moleskine Sketch ★

Dit is het artistieke zusje van de Classic. Van buiten zien ze er hetzelfde uit, maar het papier is van heel andere orde. Heel erg dik en perfect voor art journaling (maar wel glad). Dit schetsboek gebruik ik als studieboek voor mijn schilderijen en andere creatieve projecten.

+ Formaten: Extra large (ongeveer A4), Large (ongeveer A5), Pocket (iets kleiner dan A6)
+ Kaft: Mooie kwaliteit, blijft netjes ook bij intensief gebruik.
+ Papier: dik en vrij glad. Het papier is niet helemaal wit, eerder gelig.
+ Geschikt voor: potlood, pen, vulpen, stift en acrylverf.
+ Niet geschikt voor: aquarelverf.
+ Binding: Stevig gebonden, pagina’s raken niet los.
+ Extra’s: Elastiek, bladwijzer en vakje achterin.

Te koop bij: Bol.com*

Moleskine Aquarel ★

De naam zegt het al, deze is speciaal voor aquarel. Ook geschikt voor acrylverf en zelfs voor pastelkrijt, omdat de structuur van het papier niet heel grof is. Ik gebruik deze voor experimenten en urban sketching.

+ Formaten: Large (ongeveer A5) landscape + portrait, Pocket landscape (iets kleiner dan A6)
+ Kaft: Mooie kwaliteit, blijft netjes ook bij intensief gebruik.
+ Papier: Dik, echt wit (dus niet gelig) en met een mooie structuur, niet te glad en niet te grof.
+ Geschikt voor: potlood, pen, vulpen (redelijk vanwege de structuur), stiften, aquarelverf, acrylverf, pastelkrijt, oliepastel.
+ Binding: Stevig gebonden, pagina’s raken niet los.
+ Extra’s: Elastiek en vakje achterin.

Te koop bij: Bol.com*


Hahnemuhle

Het Duitse Hahanemuhle is een klassieke papiermaker en het papier in hun schetsboeken is van topkwaliteit. Persoonlijk vind ik het gevoel van de boekjes minder fijn dan Moleskine. De binding is grover en stugger, de kaften wat lomp. Stevig zijn deze boekjes wel! De dag dat Hahnemuhle papier gaat leveren voor Moleskine gaat bij mij de vlag uit.

Hahnemuhle watercolour ★

Het papier in dit boekje is het beste aquarelpapier dat ik tot nu toe in schetsboeken ben tegengekomen en ik begin deze steeds meer te waarderen. In het begin had ik geen klik met dit boekje; het voelt wat ‘logger’ aan vergeleken met de elegante Moleskine. Maar het papier is zo goed dat ik volgende keer geloof ik toch weer voor deze ga.

+ Formaten: Vanaf A6
+ Kaft: Mooie kwaliteit met een fijn structuurtje. Ik heb dit boekje nog niet intensief gebruikt, dus ik weet niet hoe het zich op den lange duur houdt.
+ Papier: Heel dik en mooi wit aquarelpapier.
+ Geschikt voor: aquarelverf, acrylverf, stiften, potlood, inkt, pastelkrijt, oliepastel.
+ Binding: Stevig en strak, misschien iets te strak.
+ Extra’s: Elastiek.

Te koop bij: Van Beek

Hahnemuhle schetsboek

Prima prijs-kwaliteit. Ik heb een A4 formaat en gebruik dit als projectenboek (voor kleurstudies en moodboards). Hiervoor gebruik ik normaal een Moleskine Sketch, maar ik wilde deze proberen ivm de prijs. Het papier en de binding vind ik minder dan de Moleskine (voor wat ik er mee doe) dus ik weet niet of ik deze nog eens zou kopen. Ik denk dat dit boek beter tot zijn recht komt als echt schetsboek en niet als mixed media / art journal / projectenboek. Verder gewoon een topboek; stevig en met een mooie kaft.

+ Formaten: Vanaf A6
+ Kaft: Prima kwaliteit. Verkrijgbaar in zwart, blauw of rood.
+ Papier: Goed, redelijk dik en iets ruw papier. Wat doffer wit van kleur.
+ Geschikt voor: potlood, houtskool, acrylverf, oliepastel.
+ Minder geschikt voor: fineliner (de inkt vloeit niet zo fijn op het iets ruwe papier), mede door de ruwheidpen. Het papier houdt zich heel goed bij collage.
+ Binding: Stevig en strak, het boek kan wel goed openliggen.
+ Extra’s: Geen.


Seawhite of Brighton

Nog een van mijn favorieten! Ik heb gewoon iets met dit Britse merk. Op het eerste oog eenvoudig, niet te vergelijken met de luxe uitstraling van Moleskine en de kwaliteit van Hahnemuhle. En toch; voor het geld is het papier meer dan prima. Voor de kleine beurs misschien wel de best keuze.

Seawhite ringband 160 grams ★

Dit boekje stond niet bovenaan mijn favorieten lijst, maar ik begin hem steeds meer te waarderen. Het ogenschijnlijk eenvoudige, niet echt dikke, papier blijkt goed samen te gaan met mixed media en acrylverf. Dit is echt mijn experimenteer boekje geworden. Inmiddels is deze vol en hij krijgt zeker een opvolger!

+ Formaten: Vanaf A6, ook vierkant
+ Kaft (van deze ringband): Niet zo heel goed van kwaliteit en de kaft beschadigd snel.
+ Papier: 160 grams wit tekenpapier, het voelt iets ruw aan zonder dat het een uitgesproken structuur heeft.
+ Geschikt voor: potlood, fineliner, stift, vulpen, acrylverf, pastelkrijt, oliepastels.
+ Enigszins geschikt voor: aquarelverf.
+ Binding: ringband.
+ Extra’s: Geen.

Te koop bij: Van Beek

Seawhite Chunky 140 grams

Toen ik deze kocht dacht ik dat het papier hetzelfde was als die van de ringband, maar deze is 140 grams in plaats van 160 grams en ik vind dit papier een stuk minder fijn. Het gevoel van het papier is goedkoper en met aquarelverf merk ik echt verschil; het droogt wat minder fijn op vind ik. Verder wel een fijn schetsboek; lekker stevig en robuust met heel veel papier.

+ Formaten: vierkant small, medium en large
+ Kaft: Tot nu toe prima; stevig.
+ Papier: 140 grams wit tekenpapier.
+ Geschikt voor: potlood, fineliner, stift, vulpen, pastelkrijt, oliepastels.
+ Enigszins geschikt voor: aquarelverf.
+ Binding: genaaid gebonden, tot nu toe stevig en het boekje kan redelijk goed openliggen.
+ Extra’s: Extra dik, dus extra veel papier (daardoor ook zwaar en dus neem ik hem minder snel mee).

Te koop bij: Van Beek


Stillman & Birn

Als je ruime keuze in goed papier zegt, zeg je Stillman & Birn. Wat zij heel slim doen is een serie van schetsboeken bieden in zeven papiersoorten; elk met een eigen toepassing, dun of dik, wit of crème kleurig. Hier vind je het overzicht van papiersoorten. Qua papier vind ik dit misschien wel de beste schetsboeken so far. Waarom dan toch niet favoriet? Lastig uit te leggen… Ik moet een ‘gevoel’ hebben bij een schetsboek en dat heb ik nog niet bij Stillman & Birn. Maar, ik wil de Alpha nog proberen en in de Beta ben ik nog van alles aan het ontdekken, dus wie weet groeit dit merk nog op me.

Stillman & Birn Beta

Wat mij betreft is dit qua papier een van de beste merken schetsboeken. De kwaliteit van het papier is echt top. Enige nadeel vind ik de binding; de boekjes met zachte kaft kunnen helemaal open liggen, maar hebben geen elastiekje. De boekjes met harde kaft kunnen niet helemaal plat openliggen (kan misschien wel, maar dat durfde ik in de winkel niet te proberen).

+ Formaten: A6 liggend en A5 staand
+ Kaft: Prima kwaliteit voor zover ik tot nu toe kan beoordelen.
+ Binding: De zachte kaft is stevig gebonden, pagina’s raken niet los. Ook verkrijgbaar met ringband.
+ Extra’s: Geen (helaas dus geen elastiek of leeslint).
+ Papier: Zeer hoge kwaliteit, echt heel dik en mooi wit met een klein structuurtje. Dit papier kan heel veel hebben, dus je kunt laag op laag schilderen en behoorlijk nat werken.
+ Geschikt voor: Alles! Potlood, fineliner, inkt, aquarelverf, acrylverf, olieverf, pastelkrijt, oliepastel.

Te koop bij: Van Beek

Stillman & Birn Epsilon

Ik viel voor deze variant vanwege het leuke formaat. Het papier is echt heel goed, alleen jammer dat er geen elastiekje om het boekje zit.

+ Formaten: A6 liggend en A5 staand.
+ Kaft: Prima kwaliteit voor zover ik tot nu toe kan beoordelen.
+ Binding: De zachte kaft is stevig gebonden, pagina’s raken niet los. Ook verkrijgbaar met ringband.
+ Extra’s: Geen (helaas dus geen elastiek of leeslint).
+ Papier: Zeer hoge kwaliteit, niet heel dik en heel glad.
+ Geschikt voor: potlood, fineliner, vulpen, stiften (zelfs Copics drukken in verhouding minder door dan andere merken schetsboeken!) inkt, een beetje aquarelverf.

Te koop bij: Van Beek


Heb je een vraag of wil je meer weten over een van deze schetsboeken? Laat het weten in een reactie hieronder.

Ik vind het leuk om van je te horen ♡ Reageer of like dit artikel:
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Like
Close
Struinkunst © Copyright 2021
Close