Review: De geheime band tussen mens en natuur

18 augustus 2020

Afgelopen jaar stond ik al vaker met een boek van Peter Wohlleben in mijn handen, maar ik twijfelde. Communicatie tussen bomen. Was het niet gewoon heel zweverig? Tot ik tegen zijn laatste boek aanliep. De tekst op de flap sprak me toch wel erg aan. Want mijn kunst gaat over het samenspel tussen mens en natuur dus dat van die geheime band wilde ik weleens weten.

Over de hartslag van bomen, onze zeven zintuigen en de vraag of planten bewustzijn hebben.

Laat ik voorop stellen dat de boeken van Wohlleben helemaal niet zweverig zijn. In tegendeel; alle informatie berust op onderzoek. En die laten wel heel fascinerende dingen zien! Nu moet je bij het idee van communicatie tussen bomen ook even je menselijke bril afzetten. Het is niet dat ze gezellig aan het kletsen zijn (ze hebben geen stembanden) of dat ze dit via thelepathie doen. Net als veel andere organismen communiceren ze via stofjes in de lucht. Voorbeeldje: als een boom in nood is, scheidt hij bepaalde stoffen af. Deze stoffen kunnen allerlei processen in gang zetten, afhankelijk van de soort boom of het probleem. Soms komen andere bomen te hulp door, in reactie op de stoffen, extra voedingsstoffen naar de noodlijdende boom te sturen. Andere soorten trekken met hun stofjes bepaalde insecten aan die de plaaggeest verdrijven. Niks zweverigs aan dus, maar pure wetenschap!

Ik heb genoten van dit boek. In korte hoofdstukken neemt Peter je mee in de wondere wereld van het bos. Elk hoofdstuk is volgepakt met feitjes, alles onderbouwd door onderzoek en met talloze bronvermeldingen. Soms gaat het wat van de hak op de tak, maar ik hou daar wel van. Je krijgt door dit boek echt zin om het bos in te gaan en om alles wat je leest zelf te ontdekken en te ervaren.

Over het plezier van struinen

In het boek beschrijft Peter hoe wij de natuur ervaren met onze verschillende zintuigen. Hij noemt tast het belangrijkste zintuig. Zo hebben onderzoekers ontdekt dat mensen die geblinddoekt naar een boom worden geleid en deze aanraken, later de juiste boom kunnen terugvinden zonder blinddoek. Er is daarmee een directe samenhang tussen tastzin en beelden bewezen. Er is ook onderzoek gedaan naar spontane zelfaanrakingen van het gezicht. Iedereen, jij ook, doet dat – je raakt eventjes je gezicht aan zonder dat het een functie lijkt te hebben. Er is ontdekt dat deze aanrakingen de geest aardden en je rustig maken als je gespannen bent. In de psychologie is er nog weinig aandacht voor de tastzin, aldus de onderzoekers, maar blijkbaar is het een heel belangrijk zintuig. Een interessant gegeven in onze digitale wereld, vind je niet?

Ik vind het een mooie verklaring waarom wij zo graag struinen en dingen oprapen. Peter nodigt je dan ook uit om onderweg allerlei dingen aan te raken en op te pakken; veertjes langs de kant van de weg, een glimmende steen die onder de algen zit. En zijn je handen vies geworden? Maak ze schoon aan een moskussentje, want ook dat is weer een tastervaring.

Voelen helpt bij het denken

Ik ben om! Wat een fascinerende en leerzame onderwerpen en wat schrijft hij toegankelijk. Hoewel ik graag e-books lees, heb ik zijn boek(en) als ‘echte’ boeken gekocht. Hoera voor de tastzin en de ezelsoren!

Ook lezen?

Steun Struinkunst en de boekhandel. Koop de De geheime band tussen mens en natuur* bij Libris.