Cultuurthermometer in de wijk, het belang van cultuureductie

28 mei 2024

Cultuur & School Utrecht startte in 2023 het project Cultuurthermometer in de wijk om de stand van zaken rondom cultuureducatie (tijdens schooltijd) en cultuurparticipatie (buiten schooltijd) te onderzoeken. In elke bijeenkomst staat een andere wijk in Utrecht centraal. Samen met professionals uit het basis- en voortgezet onderwijs en met cultuurcoaches en combinatiefunctionarissen cultuur uit de wijk steekt Cultuur & School Utrecht de spreekwoordelijke thermometer in de wijk; welke aanbod is er, waar liggen kansen en waar liggen uitdagingen?

In opdracht van Cultuur & School Utrecht schreef (en fotografeerde) ik het tweede en derde artikel van de Cultuurthermometer in de wijk: Cultuurthermometer in de wijk Zuidwest (Deel II) en Cultuurthermometer in de wijk Oost.

Waarom is cultuureducatie en cultuurparticipatie zo belangrijk?

Creativiteit helpt ons oplossingen te vinden voor vraagstukken, om nieuwe ideeën en ontwerpen te maken en om te schakelen en mee te komen in een snel veranderende (digitale) wereld. Creativiteit helpt ons om een onderzoekende blik te ontwikkelen, om te ontdekken, experimenteren en ook om te mislukken en daarvan te leren. Het helpt om onze nieuwsgierigheid te trainen, zodat we open kunnen staan voor nieuwe dingen en voor nieuwe ideeën (en daarmee ook voor nieuwe anderen).

Desondanks is creativiteit niet voor iedereen vanzelfsprekend. Sommige kinderen krijgen cultuur en creativiteit niet van huis uit mee en komen er amper mee in aanraking. Ook wordt creativiteit nogal eens geassocieerd met handvaardigheid of met knap kunnen tekenen. Mensen zeggen dan ten onrechte ‘ik ben niet creatief’.

Het belang van cultuuronderwijs

Creativiteit is dus een onontbeerlijke skill, niet alleen voor bezigheden als tekenen, schilderen of handvaardigheid, maar juist voor het ontwikkelen van die creatieve mindset. Daarom vind ik het geweldig dat er veel initiatieven zijn die zich hardmaken voor cultuuronderwijs en dat scholen cultuuronderwijs opnemen in hun curriculum. Want met goed cultuuronderwijs geef je leerlingen niet alleen waardevolle bagage mee, je legt ook de basis voor cultuurparticipicatie. Leerlingen die in aanraking komen met creativiteit en culturele activiteiten, zullen eerder deelnemen aan kunst en cultuur in hun vrije tijd.

Ik herinner me bijvoorbeeld een bijeenkomst, waarin een spreker vertelde:

Die dansles werd de mooiste les van mijn leven. Door die dansleraar ben ik gaan dansen en zonder die les was het heel anders afgelopen met mij.

Dus, let’s inspire en create!

Vind je het leuk om meer te lezen over creativiteit? Deze artikelen leveren een verfrissende kijk op creativiteit en reiken je een aantal praktische tips aan:

+ Durf jij jezelf een kunstenaar te noemen?
+ Omarm je kunstkneusjes, over het belang van mislukken
+ Eerste hulp bij perfectionisme

Lisette (Struinkunst) schrijft over creativiteit, educatie, cultuur, zingeving, groen en duurzaamheid. Zoek je een creatieve contentmaker of wil je op een andere manier samenwerken met Struinkunst? Kijk bij samenwerken of neem contact op.

De foto bovenaan het artikel maakte ik tijdens een cursus fotografie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte: 1 MB. Dit kun je uploaden: afbeelding. Bestand hier neerzetten

Like
Close
Close